Keiko
Sato
Beyond Civilisation
'While civilisation has been improving our houses, it has not equally improved the men who are to inhabit them.'
– Henry David Thoreau
Keiko Sato is de eerste kunstenaar die haar werk toont in Machinery of Me. Sato (Iwaki City, Japan, 1957) presenteert een nieuwe, ruimtevullende installatie die zij speciaal voor Machinery of Me ontwikkelde.
Het werk bevat verwijzingen naar de voormalige functie van de presentatieruimte en de geschiedenis van de omgeving, maar legt ook de verbinding naar andere historische en hedendaagse gebeurtenissen. Zo ontstaat een sereen, gecultiveerd landschap dat bij nadere inspectie talloze details onthult waarachter intrigerende verhalen schuilgaan.
Kenmerkend voor het werk van Keiko Sato zijn de composities opgebouwd uit achtergebleven sporen en herinneringen. Fragmenten uit haar eigen (familie)geschiedenis worden vermengd met fysieke sporen die de kunstenaar op locatie verzamelt. De directe omgeving van Machinery of Me kent een bijzondere geschiedenis. Het bosrijke landschap bevat vele, deels verborgen overblijfselen van het voormalige militaire vliegveld dat hier ten tijde van de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd door de Duitse bezetter: Fliegerhorst Deelen. Als epicentrum van de Duitse Luftwaffe speelde het vliegveld, dat door vermomming als boerendorp jarenlang verborgen bleef, een belangrijke rol in de oorlog.
NRC(****): Brokstukken van beschaving op een voormalige vliegbasis
Metropolis M: Het verleden sijpelt overal in door
Voor Keiko Sato, dochter van een Japanse kamikazepiloot die vanwege te weinig kerosine onverrichterzake terugkeerde van zijn missie, is deze achtergrond een even interessant als aangrijpend vertrekpunt. Met een scherp oog voor de overblijfselen van het verleden begeleidt het werk van Keiko Sato op een tastbare manier de transitie van een voormalige stookruimte tot presentatieruimte voor hedendaagse kunst en neemt het de bezoeker bij de hand in een ontdekkingstocht door een gelaagd landschap.
Naast de installatie toont de kunstenaar in de voormalige munitiekelder in Machinery of Me de film ‘How to tell a story of my father’, een van de resultaten van een omvangrijk onderzoek naar het leven van haar vader, dat tevens resulteerde in een gelijknamig boek.
Bij de tentoonstelling is een kleine publicatie gemaakt die via onze webshop te koop is voor 11 euro.






Programma
Keiko Sato
Houd voor aanvullende programmaonderdelen de website in de gaten
of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
26.01.2020
WANDER WITH ME
Jibbe Willems (1977) werkt als theaterauteur voor verschillende gezelschappen in het Nederlands taalgebied en soms daarbuiten. Hij beperkt zich niet tot één genre, maar onderzoekt vorm en functie van de taal voor verschillende publieksgroepen. Soms groot, soms klein, soms jong, soms wat ouder, van toneel tot opera, van Internationaal Theater Amsterdam tot De Parade. Hij schrijft toneel, jeugdtheater, libretti en ook teksten voor muziektheater in een veelheid van stijlen.
Beyond Civilisation is de eerste tentoonstelling die te zien is in Machinery of Me. Keiko Sato ontwikkelde hiervoor onder meer de nieuwe, site specifieke installatie View on Wood (2019). In een geconstrueerd landschap ontdekt de bezoeker vele details die de impact van technologische vooruitgang op ons leven en op de natuur bevragen.
24.01.2020
Software Garden in Focus Arnhem
Datum: vrijdag 24 januari 2020
Tijd: tussen 19:00 en 21:00 uur
Locatie: Focus Filmtheater, Audrey Hepburnplein 1 Arnhem
Zaal 3 (2e verdieping) | gratis | in/uitloop
01.12.2019
Film
De prachtige film speelt zich af in een toekomstige post-apocalyptische wereld en vertelt het verhaal van Nausicaä, de jonge prinses van de Vallei van de Wind.
Zowel Keiko Sato als Hayao Miyazaki kijken naar beschaving, vernietiging en de relatie tussen mens en natuur. Duik samen met ons in de spannende
verhalen die zowel de tentoonstelling van Keiko Sato als de film te bieden hebben.
14:00 – 16:00 Film.
16:00 – 17:00 Drankje.
Keiko Sato is deze middag aanwezig en geeft een introductie op de film.